Aplikasi Kaedah Pantas Membaca dan Menulis Dalam Satu Masa kepada Anak dan Murid Anda

Anak dan murid anda akan keciciran andainya belum dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis semasa menjejakkan kaki ke tahun satu alam persekolahan mereka

Pada tahun 2010 terdapat seramai 21,000 kanak-kanak yang tidak dapat membaca dan menulis semasa mereka memasuki alam persekolahan. Tentunya setiap tahun anak dan murid yang tidak dapat membaca dan menulis dan lingkungan angka tersebut..!!

Cuba bayangkan apa akan terjadi sekiranya pelajar tingkatan tiga atau tingkatan lima masih belum menguasai kemahiran membaca dan menulis..? Pengalaman saya.., amat menyedihkan dan saya amat kasihan kepada mereka..!

Jangan biarkan anak dan murid anda jadi salah seorang daripada mereka. Bertindak sekarang agar mereka tidak ketinggalan..!

MEMPERKENALKAN MODUL KAEDAH PANTAS PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MEMBACA DAN MENULIS DALAM SATU MASA


BELAJARLAH SAYANG
Oleh Cikgu Kamaruddin Ibrahim


Pengalaman pengajaran kelas pemulihan Intervensi 3M di sekolah telah menyedarkan saya bahawa terdapat pelajar yang masih belum menguasai kemahiran membaca dan menulis walaupun mereka sudah melangkah ke sekolah menengah. Keadaan ini amat menyedihkan kerana pelajar ini tidak akan dapat menerima pelajaran dan pengajaran guru dengan baik. Jika keadaan ini berlanjutan pelajar ini sebenarnya membuang masa mereka selama sebelas tahun berada di alam persekolahan.


Oleh yang demikian, saya telah berusaha untuk menghasilkan modul ini untuk memudahkan pelajar saya menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan mudah dan cepat.


SIAPA YANG AMAT PERLUKAN BUKU INI

  • Pengusaha Taska / Tadika. Anda mahu tadika dan taska anda cemerlang dan dipercayai oleh pelanggan. Tentunya anda menekankan kepada prestasi pelajaran dan pendidikan. Anda mahukan 100 produk daripada tadika / taska anda dapat membaca dan menulis setelah tamat prasekolah mereka. Inilah masanya. Inilah bukunya.

  • Guru-guru Tadika / Taska / Prasekolah. Anda mahu prestasi anda di tadika / taska / prasekolah pada tahap cemerlang. Anda akan mendapat kepercayaan daripada pengusaha tadika / taska / guru besar sekolah rendah. Anda perlu dapatkan buku ini.

  • Guru-guru Pemulihan Khas di Sekolah  Menangah dan Sekolah Rendah. Anda ingin menjalankan tugas anda dengan baik dan kalau boleh pelajar kelas pemulihan dapat menguasai kemahiran membaca dan menulis dengan cepat. Tugas anda cepat selesai. Anda juga sukar untuk mendapatkan bahan pemulihan yang sesuai untuk tahap mereka. Inilah bukunya.

  • Ibu Bapa yang Sayangkan Anak Mereka. Anda risau anak anda lambat menguasai kemahiran membaca dan menulis. Walaupun dihantar ke taska / tadika, si manja masih belum menguasainya. Jangan biarkan. Anda perlu ajar sendiri dengan menggunakan buku ini yang disertai dengan panduan dan cara.

  • Surirumah Sepenuh Masa. Anda mempunyai banyak masa bersama anak-anak. Jangan biarkan masa berlalu begitu sahaja. Manfaatkan masa dengan mengajar sendiri anak-anak anda dengan penuh kasih sayang. Dapatkan buku yang mudah ini.

  • Guru Tuisyen Persendirian. Jadikan satu lagi sumber pendapatan anda dengan menawarkan kelas belajar membaca dan menulis dalam satu masa. Dapatkan buku ini dan anda boleh mengajar dengan mudah.

KENAPA ANDA PERLU BUKU INI



@ Anak atau Murid Anda Dapat membaca dan Menulis dengan Cepat. Buku ini dirangka dengan menggunakan keadah bunyi dan kaedah suku kata yang diakpilasikan terus kepada dua kemahiran membaca dan menulis.

@  Anak  atau Murid Anda Dapat Membaca dan Menulis dalam Masa yang Sama. Terdapat kaedah yang membolehkan anak-anak membaca tetapi tidak mahir menulis. Melalui keadah ini, kemahiran menulis dan membaca diaplikasikan seraca selari.

@ Objektif Anda Cepat Tercapai. Mengajar anak dan murid menjadi lebih mudah dan cepat dengan kaedah dan cara yang digunakan dalam buku ini.

@ Tugas Anda Cepat Selesai. Apabila objektif agar anak atau murid dapat membaca dan menulis tercapai, sau t ugas utama anda telah selasai. Anda boleh menumpukan perhatian kepada kemahiran lain atau tugas anda yang lain.

@ Anak Anda Dapat Membaca dan Menulis Seawal Lima Tahun. Betul. Dengan kaedah dan teknik yang bermula dari asas membolehkan anda bangga dengan anak atau murid anda. Mereka dapat membaca dan menulis sejak kecil.

@ Anda Memacu Kecemerlangan Anak atau Murid Anda Sejak Hari Pertama Persekolahan Mereka. Membaca dan menulis adalah asas kepada penerimaan ilmu di sekolah. Anak dan murid anda tidak akan ketinggalan dalam pelajaran.


@ Anda Dikagumi oleh Majikan. Sebagai guru tadika / taska dan guru pemulihan, kejayaan anda mengajar membaca dan menulis dengan cepat membuatkan majikan anda kagum. Sememangnya anda berhak  dan patut berbangga.




APA YANG ISTIMEWA DENGAN BUKU INI


BUKU INI DALAM BENTUK EBOOK. Anda hanya perlu menggunakan komputer dan pencetak yang telah sedia ada di rumah anda atau di tadika / taska untuk mencetak lembaran kerja untuk anak-anak atau murid.

DALAM FORMAT PDF. Supaya anda mudah  mencetak mana-mana lembaran beberapa kali mengikut keperluan dan perkembangan naka-anak atau murid anda.

BOLEH CETAK DAN JILID UNTUK ANAK-ANAK ATAU MURID ANDA. Tidak perlu mengeluarkan belanja beli buku berkali-kali. Dengan hanya sekali membeli buku ini, anda dapat menggunakannya belaki-kali.

MENGIKUT TAHAP PERKEMBANGAN ANAK-ANAK ATAU MURID. Bermula dari pelajaran asas membaca dan menulis hinggalam kemahiran tinggi iaitu menulis karangan pendek.

KAEDAH LATIH TUBI DIGABUNGKAN. Lembaran kerja dalam buku ini berbentuk latih tubi membolehkan anak-anak lebih mahir satu-satu tahap pelajaran yang terkandung di dalamnya.

TERDAPAT GAMBAR DAN ILUSTRASI untuk anak-anak atau murid mewarna sebagai salah satu daripada kemahiran tambahan dalam buku ini.

DISERTAKAN DENGAN PANDUAN MENGAJAR DAN TUNJUK CARA. Dengan mengikut panduan mengajar yang disediakan, anak-anak atau murid akan dapat menguasai satu-satu kemahiran dengan lebih baik dan lebih cepat.


CONTOH PANDUAN GURU DAN IBU BAPA
Panduan ini disediakan kepada guru dan ibu bapa untuk memastikan teknik yang diaplikasikan dalam modul ini dapat dipraktikkan dengan betul dan tepat. Guru dan ibu bapa hendaklah merujuk kepada panduan ini untuk mengajar setiap bab dan topik dalam modul ini. Mengikiut panduan yang diberikan akan menjamin keberkesanan dan pencapaian objektif buku ini secara optimum.


BAB 1 MENGENAL DAN MENULIS HURUF

1.1. Mengenal dan Menulis Huruf Kecil

A) Sebutkan huruf-huruf berikut mengikut urutan yang betul
i. Perkenalkan satu persatu abjad kepada kanak-kanak
ii. Sebutkan terlebih dahulu abjad berkenaan
iii. Pastikan kanak-kanak menyebut dengan batul.
iv. Jangan berpindah kepada abjad lain sekiranya kanak-kanak belum menguasai sebutan setiap huruf.
v. Gunakan kaedah nyanyian supaya kanak-kanak senang mengingat.
vi. Ulangi latihan supaya kanak-kanak lebih mahir.

B) Sebutkan huruf-huruf mengikut urutan berikut
i. Arahkan kanak-kanak menyebut abjad mengikut urutan yang disediakan.
ii. Arahkan kanak-kanak menyebut dahulu abjad berkenaan dan perbetulklan sekiranya salah.
iii. Sekiranya kanak-kanak salah menyebut lima abjad, bermakna kanak-kanak belum menguasai pelajaran pada bahagian A. Ulangi pelajaran pada bahagian A sehingga kanak-kanak benar-benar mengingat abjad.
iv. Tunjukkan secara rawak sebanyak mungkin abjad untuk disebut oleh kanak-kanak.
v. Pastikan kanak-kanak menyebut dengan tepat dan lancar.
vi. Ulangi latihan supaya kanak-kanak lebih mahir.




BERAPA HARGA BUKU INI


Buku setebal 135 halaman ini amat murah dan amat berbaloi berbanding dengan masa depan anak-anak dan murid anda.


Hanya  RM 30.00 Sahaja






PERCUMA
Sebuah Ebook
'PANDUAN MENGAJAR ANAK DI RUMAH'
dengan setiap pembeliam




Ikuti dua langkah mudah


1. Bank In RM 30.00 ke mana-mana akaun berikut:
 BIMB : AC ( 03-063-02-002765-2 )  KAMARUDDIN IBRAHIM

CIMB : AC ( 0307-0012959-52-9 )  KAMARUDDIN IBRAHIM


2. Kirimkan Bukti Pembayaran:
Melalui  SMS ke 0129895818 (Cikgu Kamaruddin Ibrahim)  Nyatakan jumlah bayaran, bank, cawangan, tarikh, masa pembayaran dibuat dan alamat email anda yang betul. 


Penghantaran akan dibuat melalui email setelah bayaran disahkan.






Perihal Penulis Buku


CIKGU KAMARUDDIN IBRAHIM
Berkhidmat sebagai guru Bahasa Malaysia sejak tahun 1993 di Sabah. Sekarang sedang bertugas di SMK Dato' Ismail, Pasir Puteh, Kelantan. Telah diamanahkan oleh pihak sekolah untuk mengajar kelas pemulihan khas bermula pada tahun 2006 hingga sekarang.

Modul Pengajaran dan Pembejalaran Membaca dan Menulis Pantas adalah hasil daripada kajian dan aplikasi daripada proses pengajaran sepanjang tempoh tersebut. Hasil yang memberangsangkan membuatkan saya ingin berkongsi modul ini dengan sesiapa yang memerlukannya.

Kepada anda yang menempah ebuku ini, selamat mencuba dan selamat berusaha untuk meningkatkan kadar celik huruf dalam kalangan anak-anak atau anak murid. Sebarang pertanyaan berkenaan Modul ini, sila kemukakan kepada penulis - 0129895818 ( Cikgu Kamaruddin Ibrahim )


No comments:

Post a Comment